تجهیزات نقشه برداری جی پی اس امکان اندازه گیری مکان، فاصله و ارتفاع را تقریباً به صورت آنی فراهم می کند – تنها شرط لازم این است که دستگاه نمای واضحی از آسمان داشته باشد تا سیگنال های ماهواره های جی پی اس را به وضوح دریافت کند. هنگامی که به درستی استفاده شود، جی پی اس برای نقشه برداری زمین بالاترین سطح دقت را ارائه می دهد و بسیار سریعتر از تکنیک های نقشه برداری معمولی است.

 

انواع مختلفی از تجهیزات نقشه برداری زمینی GPS برای اهداف مختلف استفاده می شود، اگرچه سه روش برای اندازه گیری GPS وجود دارد که اغلب توسط نقشه برداران استفاده می شود:

 

خط پایه GPS ثابت – این روش برای تعیین مختصات نقاط بررسی با ثبت همزمان مشاهدات GPS بر روی یک نقطه نظرسنجی شناخته شده و ناشناخته به مدت حداقل 20 دقیقه استفاده می شود. سپس داده ها برای تعیین مختصات با دقت 5 میلی متر پردازش می شوند.

مشاهدات سینماتیک بلادرنگ (RTK) – در این روش، یک گیرنده روی یک نقطه شناخته شده (ایستگاه پایه) باز می ماند در حالی که گیرنده دیگر بین موقعیت های مختلف حرکت می کند (ایستگاه مریخ نورد). با استفاده از یک پیوند رادیویی، موقعیت ایستگاه مریخ نورد را می توان در عرض چند ثانیه محاسبه کرد، تا زمانی که در فاصله 10 کیلومتری از ایستگاه پایه قرار داشته باشند، سطح دقت مشابهی با اندازه گیری های خط پایه را تضمین می کند.

ایستگاه های مرجع با کار مداوم (CORS) – در این سیستم، یک گیرنده GPS درجه نظرسنجی به طور دائم در یک مکان خاص به عنوان نقطه شروع برای هر اندازه گیری GPS در منطقه نصب می شود. تجهیزات نقشه برداری GPS می توانند داده های میدانی را جمع آوری کرده و با داده های CORS ترکیب کنند تا موقعیت ها را به طور دقیق محاسبه کنند.

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *